Nauka ortografii sprawia często naszym wychowankom wiele trudności. Dobrze jest dodatkowo zdopingować uczniów do pracy organizując konkursy ortograficzne. Dzieci bardzo chętnie biorą w nich udział, a rodzice są zadowoleni, że ich pociechy mogą sprawdzić swoje wiadomości i umiejętności. Zdobyte laury są dla naszych dzieci powodem do dumy i radości.
Poniżej zamieszczam zadania konkursowe oraz literaturę z której korzystałam przygotowując ten konkurs.
1.W puste miejsca wpisz „ó” lub „u”.
J__stynka, __l__biona c__rka pana J__zefa, śpiewała w ch__rze, kt__ry pr__bował swoich sił na r__żnych przeglądach. Jego członkowie nie byli pr__żniakami. Wszyscy grali na instr__mentach str__nowych, a niekt__rzy __kończyli klasę flet__ w szkole m__zycznej. D__żo ćwiczyli i zdobywali nagrody. Oto do czego prowadzi tr__d i ciężka praca m__zyka. Staraj się brać z nich przykład !
Maksymalnie 19 punktów
2. W miejsca luk wpisz „ż” lub „rz”.
Znany leka__ był zapalonym rowe__ystą. W bu__liwe i wiet__ne dni p__yje__dżał na pla__ę. Największe wra__enie robił na nim księ__yc, widziany z b__egu połyskliwego mo__a. Po powrocie do domu zakata__ony za__ywał go__kie lekarstwa.
Maksymalnie 14 punktów
3. W puste miejsca wpisz „h” lub „ch”.
Na śniadanie zjadłem kromkę __leba, kawałek __ałki i popiłem su__e pieczywo __erbatą. Dzień był __łodny, __ulał wiatr. Nie miałem o__oty wy__odzić z domu, nie__ętnie ubierałem się. Wiatr __uczał coraz głośniej. Nagle rozległ się __uk. Spojrzałem w okno. To odlatywał da__ mojego domu. Zerwany przez wiatr poszybował daleko i po __wili zniknął __en za __oryzontem, gdzieś za kominami __uty. Pewnie wylądował na __ałdach węgla.
Maksymalnie 17 punktów
4. Uzupełnij treść listu właściwymi literami.
Ko__ani Rodzice !
Podr__ż minęła dob__e. Przyje__aliśmy do Pyzówki po poł__dniu. Na obiad był pyszny kotlet s__abowy z sur__wką. Wieczorem obej__eliśmy piękn__ okolicę i spotykaliśmy mal__tkiego je__a. Wr__ciliśmy zm__czeni, ale pełni wra__eń. Kuba Maksymalnie 14 punktów
5. Wybierz i wpisz w puste miejsca właściwe spółgłoski miękkie.
· Ja___ wy___na ___mieszne lu____ki. (si-ś) (ci-ć) (si-ś) (dzi-dź)
· Czyste bu___ki l___nią jak lustro. (zi-ź) (si-ś)
· Na le___nej pola__e ta___czą ___ewczynki. (si-ś) (ni-ń) (ni-ń) (dzi-dź)
· Male___kie szcze___ęta ___pią w koszyku. (ni-ń) (ni-ń) (si_ś)
· Ha___a ___mieje ___ę rado___nie. (ni-ń) (si-ś) (si-ś) (si-ś)
· ___ma le___ do ___wiatła. (ci-ć) (ci-ć) (si-ś)
Maksymalnie 20 punktów
6. W puste miejsca wpisz „ą” lub „om”.
Małgosia jest pracowit___ dziewczynk___. Chętnie pomaga rodzic___ w gospodarstwie. Codziennie daje jeść kur___ i kaczk___. Po południu dużo czasu poświęca młodszym braci___. Zawsze służy pomoc___ dorosłym i rówieśnik___. Marysia bardzo lubi malować technik___ akwarelow___. W czasie wakacji będzie mogła poświęcić swoim malunk___ więcej czasu. We wrześniu pokaże je koleżank___ i koleg___.
Maksymalnie 13 punktów
7. W puste miejsca wpisz „ę” lub „en”.
g___ś prez___t włócz___ga w___gorz t___cza atram___t c___tymetr dzi___cioł d___tka grz___da leg___da d___tysta
Maksymalnie 12 punktów
8. Wpisz prawidłowe wyrazy, które zawierają „ó” lub „u”.
· Ma długie uszy, puszyste futerko i lubi marchewkę - .................. · Gdy wychodzisz z domu, zakładasz je na nogi - .......................... · Jest w każdej lampce - ...................................................................... · Inaczej sprzeczka - ............................................................................. · Wynik dodawania - .... ........................................................................ · Mebel do spania - .............................................................................. · Tworzy się na ziemi po deszczu - .................................................. · Pieje, gdy dnieje - ............................................................................. · Przeciwieństwo przyjaciela - ............................................................ · Najkrótszy miesiąc w roku - .........................................................
Maksymalnie 10 punktów
9. W puste miejsca wpisz „ż”, „rz” lub „sz”.
· jadowity wą___ · pracowita p___czoła · roślino___erne zwie__ę · drapie___ny jast___ąb · oswojony ___ubr · doj___ałe ___yto · ___ółta p___enica · liliowe w___osy · gęste k___ewy · podłu___ny ___ołądź · wie___chołki d___ew · wy___eźbiony k___tałt · odwa___ny harce___
Maksymalnie 21 punktów
Maksymalna ilość punktów 140. Ilość punktów zdobytych przez ucznia ......................
OPRACOWAŁA: mgr Izabela Płaczek Nauczycielka nauczania zintegrowanego Szkoła Podstawowa nr 2 w Nowogardzie
LITERATURA: 1. Bielenica K., Bura M., Duszyńska G., Fidura M., Gibadło L., Kwil M., Matynia M., Netter E., Róg M., Skwark D., Skwierczyńska M., Włodarczyk A., Sprawdziany osiągnięć szkolnych w klasie trzeciej, Wydawnictwo Nowa Era, Warszawa 2004r. 2. Bieleń B., Trzeciak G., Chcemy dobrze czytać i pisać, Ćwiczenia wspomagające naukę czytania i pisania w drugiej klasie, Wydawnictwo JUKA, Łódź 1998r. 3. Michalec B., Dyktanda Ferdynanda, Zbiór dyktand i ćwiczeń ortograficznych dla klasy trzeciej, Wydawnictwo AKSJOMAT, Kraków 2002r. 4. Owsińska- Miedzińska E., W LITERKOWIE, ORTOGRAFIA, przygody h i ch, przygody ó i u, przygody ż i rz, Poznań. 5. Owsińska E., Staniszewska Z., Dyktanda dla klas I-III, Poznań. 6. Owsińska E., Staniszewska Z., Wesoły świat ortografii dla klasy II, Poznań. 7. Purzycka E., Selke M., Spółgłoski miękkie, Zeszyt ćwiczeń dla klas I-III. |